Tips Mencari Tempat Untuk Majlis Perkahwinan

tips-mencari-tempat-majlis-perkahwinan.jpg

Anda perlu mencari tempat yang sesuai untuk mengadakan majlis perkahwinan anda. Pastikan ianya selamat untuk tetamu-tetamu anda. Anda boleh berbincang dengan ahli keluarga, pasangan, saudara-mara ataupun rakan-rakan anda tempat yang sesuai. Di sini, saya ada menyediakan beberapa tips mencari tempat untuk majlis perkahwinan anda.

1) Kewangan

Bajet kewangan merupakan perkara penting dalam menentukan tempat untuk majlis perkahwinan anda. Sebelum anda menetapkan tempat untuk majlis, lihatlah dahulu bajet kewangan anda. Jika anda mempunyai bajet kewangan yang kecil, rumah atau dewan adalah tempat sesuai. Tetapi jika anda mempunyai bajet kewangan yang lebih, bolehlah jadikan hotel sebagai tempat untuk majlis perkahwinan anda. Selepas itu, buatlah perbandingan harga untuk tempat yang telah anda pilih.

2) Bilangan Tetamu

Carilah tempat yang sesuai dengan jumlah tetamu yang dijangka hadir. Pilihlah sebuah dewan yang besar sekiranya anda menjemput ramai orang untuk ke majlis perkahwinan anda. Diingatkan juga pemilihan tempat itu perlulah mempunyai tempat meletak kereta yang luas.

3) Tarikh Majlis

Sebelum anda mencari tempat untuk majlis perkahwinan, anda pastinya telah menetapkan tarikh untuk majlis kan. Kalau anda memilih bulan pada hujung-hujung tahun, carilah tempat yang berada di dalam bangunan. Hal ini kerana, kebiasaannya pada hujung-hujung tahun adalah musim hujan. Selain itu, jika anda memilih tarikh pada cuti persekolahan, anda perlu menempah dengan lebih awal di tempat yang telah anda survey. Ini kerana, terdapat ramai pasangan yang memilih cuti persekolahan untuk majlis perkahwinan dan dikhuatiri tempat yang anda inginkan mempunyai pasangan lain yang mengadakan majlis pada hari yang sama.

4) Melawat Tempat

Sebaik sahaja anda senarai pendek tempat yang sesuai, anda boleh mula melawat tempat mereka secara peribadi. Bersedia dengan beberapa soalan penting dan memberi perhatian kepada butir-butir kecil, seperti laluan tetamu anda akan ambil, atau terdapat soket kuasa yang cukup untuk muzik band atau DJ anda. Bincangkan dengan tempat itu tentang bagaimana mereka biasa mengatur majlis perkahwinan.

5) Jangan membuat keputusan terburu-buru

Sebelum menandatangani apa-apa, meminta dahulu untuk melihat pecahan penuh semua kos dalam senarai terperinci yang menunjukkan apa yang ada dan tidak termasuk dalam harga. Memberikan tumpuan kepada sama ada perkhidmatan telah dimasukkan atau tidak dalam harga keseluruhan. Selain itu, anda juga perlu tanya tentang apa yang akan berlaku  kepada wang anda dalam hal pembatalan.